Tuesday, November 29, 2016

អង្គនៃ សិក្ខាបទ និងអកុលសកម្មបថ

អង្គនៃសិក្ខាបទ និងអកុសលកម្មបថ

សិក្ខាបទនីមួយៗសុទ្ធតែមានអង្គរបស់វាដើម្បីរក្សា។ ការធ្វើអកុសលកម្មណាមួយ ដោយចេតនាក្តី ដោយការធ្វេសប្រហែសក្តី បើមិនគ្រប់អង្គនៃសិក្ខាបទនោះៗទេ ឈ្មោះថាមិនដាច់សីល ប៉ុន្តែវាជាទុច្ចរិតកម្ម មានពៀរព្រោះមានចិត្តបន្លំ បំភាន់ធ្វើអោយអ្នកដទៃវង្វេង មានចិត្តចងគំនុំ ឬព្យាបាទអ្នកដទៃអោយវិនាស​ដោយប្រការណាមួយ។

អកុសលកម្មបទ១០ ចែកចេញជា៣ទ្វារគឺ៖
តាមកាយទ្វារ មាន៣គឺ បាណាតិបាត១ អទិន្នាទាន១ និងកាមេសុមិច្ឆាចារ១។
តាមវចីទ្វារ មាន៤គឺ មុសាវាទ១ បិសុណាវាទ១ ផរុសវាទ១ និងសម្ផប្បលាប១។
តាមមនោទ្វារ មាន៣គឺ អភិជ្ឈា១ ព្យាបាទ១ និងមិច្ឆាទិដ្ឋិ១។
 បាណាតិបាតា (ការសម្លាប់សត្វ) មានអង្គ៥
  1. បាណោ សត្វមានជីវិត
  2. បាណសញ្ញិតា សេចក្តីដឹងថា សត្វមានជីវិត
  3. វធកចិត្តំ ចិត្តគិតនឹងសម្លាប់
  4. ឧបក្កមោ ព្យាយាមនឹងសម្លាប់
  5. តេន មរណំ សត្វស្លាប់ដោយការព្យាយាមនោះ។
អទិន្នាទាន (ការលួចទ្រព្យអ្នកដទៃ) មានអង្គ៥៖
  1. បរបរិគ្គហិតំ ទ្រព្យដែលម្ចាស់គេហួងហែងរក្សា
  2. បរបរិគ្គហិតសញ្ញិតា សេចក្តីដឹងថាទ្រព្យនោះ មានម្ចាស់គេហួងហែងរក្សា
  3. ថេយ្យចិត្តំ មានចិត្តគិតនឹងលួច
  4. ឧបក្កមោ ព្យាយាមនឹងលួច
  5. តេន ហរណំ លួចបានមកដោយសេចក្តីព្យាយាមនោះ។
កាមេសុមិច្ឆាចារ (ការប្រព្រឹត្តខុសក្នុងកាម) មានអង្គ៤៖
  1. អគមនីយវត្ថុ ស្ត្រីដែលមានគេហួងហែងរក្សា
  2. តស្មឹ សេវនចិត្តំ ចិត្តគិតសេពនូវមេថុនធម្មនឹងស្ត្រីនោះ
  3. ឧបក្កមោ ព្យាយាមនឹងសេពនូវមេថុនធម្មនោះ
  4. មគ្គេន មគ្គប្បដិបាទនំ ញុំាងមគ្គនិងមគ្គអោយដល់គ្នា
អព្រហ្មចរិយា មានអង្គ៤៖
  1. ភេទនវត្ថុ វត្ថុជាទីទំលាយនូវសីល គឺទ្វារទាំង៣០ ចំពោះទ្វារណាមួយ (អដ្ឋកថាៈ អជ្ឈាចរិយវត្ថុ វត្ថុដែលគប្បីកន្លងល្មើល)
  2. សេវនចិត្តំ គិតនឹងសេព
  3. តជ្ជោ វាយាមោ ព្យាយាមនឹងសេពនូវមេថុនធម្មនោះ (អដ្ឋកថាៈ បយោគំ សមាបជ្ជតិ ព្យាយាមនឹងប្រកបដែលមានសេវនកិច្ចជាបច្ច័យ)
  4. មគ្គេន មគ្គប្បដិបាទនំ ញុំាងមគ្គនិងមគ្គអោយដល់គ្នា (អដ្ឋកថាៈ សាទិយតិ ត្រេកអរចំពោះសេវនកិច្ចនោះ)
មុសាវាទ (ការពោលពាក្យកុហក) មានអង្គ៤៖
  1. អតថំ វត្ថុ វត្ថុមិនពិត
  2. វិសំវាទនចិត្តំ គិតនឹងពោលអោយខុស
  3. តជ្ជោ វាយាមោ ព្យាយាមនឹងពោលអោយខុស
  4. បរស្ស តទត្ថវិជាននំ ញុំាងអ្នកដទៃអោយដឹងសេចក្តីនោះ
សុរាមេរយ (ការសេពនូវគ្រឿងស្រវឹង) មានអង្គ៤៖
  1. មជ្ជនីយវត្ថុ វត្ថុជាទីតាំងនៃសេចក្តីស្រវឹង គឺសុរានិងមេរ័យ
  2. បាតុកម្យតាចិត្តំ គិតបំរុងនឹងផឹក
  3. តជ្ជោវាយាមោ ព្យាយាមនឹងផឹកនូវទឹកស្រវឹងនោះ
  4. តស្ស បានំ បានផឹកទឹកស្រវឹងនោះអោយកន្លងបំពង់កចូលទៅ
វិកាលភោជនៈ មានអង្គ៤៖
  1. វិកាលោ កាលខុស គឺចាប់ពីព្រះអាទិត្យជ្រេរហូតដល់អរុណរះ
  2. យាវកាលិកំ របស់ដែលគួរបរិភោគបានក្នុងកាល គឺតាំងពីអរុណរះរហូតដល់ថ្ងៃត្រង់
  3. អជ្ឈោហរណំ បានលេបចូលទៅក្នុងបំពង់ក
  4. អនុម្មត្តកតា ភាពជាអ្នកមិនមែនជាមនុស្សឆ្កួត។ (ជាទួទៅយើងតែងឃើញថា អង្គនៃវិកាលភោជនមាន៣ តែព្រះអដ្ឋកថាចារ្យ លោកថាមាន៤)។
នច្ចគីតៈ មានអង្គ៣៖
  1. នច្ចគីតាទិ ទីកើតល្បែង មានរាំនិងច្រៀងជាដើម
  2. កត្តុកម្យតាចិត្តំ គិតបម្រុងនឹងធ្វើ
  3. សុតទស្សនត្ថាយគមនំ ទៅដើម្បីនឹងស្តាប់ឬមើល ហើយបានស្តាប់ឬមើល
មាលា មានអង្គ៣៖
  1. មាលាទិ គឺវត្ថុសម្រាប់ប្រដាប់កាយ មានផ្កាកម្រងជាដើម
  2. ធារណច្ឆន្ទតា សេចក្តីប្រាថ្នានឹងប្រដាប់តាក់តែង
  3. តស្ស ធារណំ បានប្រដាប់តាក់តែងនូវវត្ថុសម្រាប់ប្រដាប់កាយមានផ្កាជាដើមនោះ
ឧច្ចាសយនៈ មានអង្គ៣៖
  1. ឧច្ចាសយនមហាសយនំ ទីដេក ទីអង្គុយដ៏ប្រសើរហួសប្រមាណ
  2. បរិភោគចិត្តំ គិតនឹងដេកឬអង្គុយ
  3. បរិភោគករណំ បានដេកឬអង្គុយ
ជាតរូប មានអង្គ៣៖
  1. ជាតរូបរជតំ មាសឬប្រាក់ដែលជាអកប្បិយភណ្ឌ
  2. អត្តុទ្ទិសតា ចំពោះជារបស់ខ្លួន
  3. បដិគ្គណ្ហាទិ បានទទួលកាន់យកដោយខ្លួនឯង ឬប្រើគេអោយទទួលកាន់យកទុកដាក់អោយ ហើយត្រេកអរចំពោះមាសឬប្រាក់នោះដោយ​ឧបាយឯណានីមួយ។
បិសុណាវាទ (ការនិយាយញុះញង់) មានអង្គ៤៖
  1. ភិន្ទិតព្វោ បរោ អ្នកដទៃដែលមានរូប គឺខ្លួនគប្បីញុះញង់បំបែក
  2. ភេទបុរេក្ខារតា គិតនឹងញុះញង់បំបែកអ្នកដទៃ
  3. តជ្ជោ វាយាមោ ព្យាយាមញុះញង់បំបែកអ្នកដទៃ
  4. តស្ស តទត្ថវិជាននំ ញុំាងអ្នកដទៃអោយដឹងច្បាស់នូវដំណើរដែលខ្លួនញុះញង់នោះ
ផរុសវាទ (ការនិយាយពាក្យគ្រោតគ្រាត) មានអង្គ៣៖
  1. អក្កោសិតព្វោ បរោ អ្នកដទៃដែលមានរូប គឺខ្លួនគប្បីជេរប្រទេច
  2. កុបិតចិត្តំ មានចិត្តខឹងក្រោធ
  3. អក្កោសនា បានជេរគេ
សម្ផប្បលាប (ការនិយាយពាក្យឥតប្រយោជន៍) មានអង្គ២៖
  1. ភារតយុទ្ធសិតាហរណាទិនិរត្ថកថា ពាក្យឥតប្រយោជន៍ មានរឿងចម្បាំងនៃមហាភារតៈ និងរឿងរាពណ៍លួចនាំយកនាងសិតាទៅជាដើម
  2. តថារូបីកថាកថនំ បានពោលពាក្យឥតប្រយោជន៍មានសភាពដូច្នោះ
អភិជ្ឈា (ការសំឡឹងរំពៃចង់បានទ្រព្យគេ) មានអង្គ២៖
  1. បរកណ្ឌំ ទ្រព្យជារបស់អ្នកដទៃ
  2. អត្តនោ បរិណាមនំ គិតចង់បង្អោន ទ្រព្យរបស់អ្នកដទៃនោះអោយមកជាទ្រព្យរបស់ខ្លួនដោយកលឧបាយផ្សេងៗ
ព្យាបាទ (ការចងគំនុំ) មានអង្គ២៖
  1. បរសត្តោ អ្នកដទៃក្រៅពីខ្លួន
  2. តស្ស តំ តំ វិនាសចិន្តា គិតគុំកួនប្រុងនឹងអោយអ្នកនោះដល់នូវសេចក្តីវិនាសដោយហេតុនោះៗ
មិច្ឆាទិដ្ឋិ (ការយល់ខុស គឺនិយតមិច្ឆាទិដ្ឋិ) មានអង្គ២៖
  1. វត្ថុនោ ច គហិតាការវិបរិតតា ចិត្តប្រែប្រួលដោយអាការខុសអំពីព្រះរតនត្រ័យជាដើម
  2. យថា ច តំ គណ្ហាតិ តថាភាវេន តស្សូបដ្ឋានំ គំនិតដែលយល់ខុសនោះ ឃើញខុសយ៉ាងណា ក៏ប្រកាន់សេចក្តីខុសនោះថាជាត្រូវវិញ

ឯកសារយោងៈ
http://km.wikipedia.org/wiki/សិក្ខាបទ៥
អភិធម្មត្ថសង្គហៈ បរិច្ឆេទទី១ ដោយព្រះភិក្ខុ អគ្គធីរោ គង់ សុមិត្ត
ឃរាវាសធម៌ ដោយព្រះភិក្ខុ មុនីកោសល្យ នៅ ហៃឡុង

No comments:

Post a Comment